سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

86/8/11
11:17 ع

در سالگرد آن روزها

 

گزارش مهاجرت تاریخی امام از عراق به کویت و سپس به پاریس

 

                     

 

امام خمینی در ملاقات با سعدون شاکر رئیس اطلاعات عراق فرموده بودند : « هر کجا بروم ، اگر این فرشم را پهن کنم ، همان جا منزل من است . من از آن روحانیونی نیستم که به خاطر علاقه به زیارت دست از کار مبارزه بکشم و اگر بنا شود از مردم ایران جدا بشوم ، دقیقه‌ای این جا نخواهم ماند .» امام خمینی تصمیم گرفت به کویت برود تا در کویت بعد از رای زنی « به یکی از ممالک اسلامی بروند » . امام خمینی تصمیم خود را به حاج احمد آقا اعلام کردند . روز هشتم مهر احمد آقا روحانیون مبارز خارج از کشور را به منزل خود دعوت کرد و موضوع را با آنها در میان گذاشت . در جلسه تصمیم گرفته شد تا با آیت‌الله مهری روحانی بزرگ شیعه و نماینده‌ی امام در کویت تماس گرفته شود و آیت‌الله مهری دعوت نامه‌ای به همراه یکی از فرزندانش به نجف ارسال کند . آقای فردوسی پور این مأموریت را به عهده می‌گیرد . فردا بعد از اذان صبح با حجت‌الاسلام سیداحمد مهری تماس می‌گیرد و درخواست می‌کند دعوت نامه به نام روح الله مصطفوی فرزند مصطفی و احمد مصطفوی فرزند روح الله ارسال نمایند . سید ابتدا متوجه نمی‌شود . بعد فردوسی پور موضوع را به وی توضیح می‌دهد . فردا (10 مهر) سیداحمد مهری با برادرش به نجف رسیدند . ساعت 8 صبح موضوع به اطلاع امام خمینی رسید . آقای دعایی نیز روادید را از سفارت کویت در بغداد تهیه نمود . تصمیم گرفته شد ، آقای فردوسی پور و آقای املایی نیز امام خمینی و حاج احمد آقا را همراهی کنند . تعدادی از دوستان نزدیک امام هم قرار شد تا مرز کویت امام را بدرقه کنند . امام خمینی تصمیم گرفتند برای آخرین بار با امام علی (ع) وداع کنند . همین که امام وارد حرم شدند فریاد شادی از همه سوی به هوا برخاست ، زنان عرب هلهله می‌کردند ، زائران ایرانی تکبیر می‌گفتند ، یکی عبای امام را می بوسید و یکی دست امام را . خوشحالی از این جهت بود که حصر امام برداشته شده و امام آزاد شده‌اند ؛ ولی هیچ کس نمی‌دانست نجف از این به بعد شاهد حضور امام خمینی نخواهد بود . به همه تأکید شده بود ، که ا ز حرکت به سوی کویت کسی با خبر نشود . این مخفی کاری بی فایده بود ، چون امام آن قدر بزرگ بود که حرکت او نمی‌توانست از دید مقامات دولت نظامی بغداد مخفی بماند . سعدون شاکر در روز یازدهم ساعت 22 به هیأت ایرانی اعلام کرد : « یک ساعت پیش به من اطلاع رسید که خمینی فردا از راه زمینی به وسیله‌ی اتومبیل عازم کویت می‌باشد و رفتن او قطعی و حتمی است . » موضوع با سرعت به مقامات ایرانی مخابره شد .
امام خمینی آن شب را مانند شب‌های دیگر سر ساعت خوابیدند ، یک ساعت و نیم مانده به اذان صبح برخاستند و به راز و نیاز و نماز پرداختند . آن گاه اهل بیت را جمع کردند و فرمودند : « هیچ ناراحت نباشید که هیچ نمی‌شود . آخر نمی‌شود ساکت بود . جواب خدا و مردم را چه می‌دهیم ؟ عمده تکلیف است ، نمی‌شود از زیر بار تکلیف شانه خالی کرد . این که هیچ ،‌اگر می‌گفتند یک روز ساکت باش و این جا زندگی کن و من می‌دانستم یک روز سکوت مضر است ، محال بود قبول کنم . »
کاروان امام بعد از نماز صبح حرکت کرد ، چهار اتومبیل از یاران ، امام را بدرقه می‌کردند . دو اتومبیل رژیم عراق نیز کاروان امام را اسکورت می‌کردند . دولت ایران که از حرکت امام خمینی آشفته شده بود تماس خود را با سرویس اطلاعات عراق برقرار کرده بود و هر لحظه از کاروان امام خبر می‌گرفت : « حبیب رئیس دفتر سرویس عراق تلفنی به نمایندگی اطلاع داد که [آیت‌الله] خمینی به وسیله‌ی اتومبیل نزدیک بصره رسیده » است « آقای غالب منشی رئیس دفتر در ساعت 35/15 به وقت تهران اظهار داشت [آْیت‌الله] خمینی از مرز
Sphan ( صفوان ) گذشته و وارد خاک کویت شده است » « آقای غالب منشی رئیس سرویس عراق در ساعت 00/19 به وقت بغداد اظهار نمود پس از خارج شدن [آیت‌الله]‌ خمینی از مرز صفوان تا کنون اطلاع جدیدی درباره او از سازمان امنیت به ما نرسیده و »
نه تنها نیروهای امنیتی رژیم لحظه به لحظه در تلاش بودند ، بلکه تمامی دیپلماسی ایران در حال فعالیت بود تا از رفتن امام خمینی به کویت ممانعت به عمل آورند . سفیر شاه درکویت از قول یک مقام کویتی اطلاع داد که آیت‌الله خمینی ساعت 15 به وقت ایران به مرز کویت وارد ، ولی « مقامات کویتی از ورود وی جلوگیری به عمل آورده‌اند » و آیت‌الله « خمینی و همراهان ، مرز کویت را به مقصد بصره ترک نموده‌اند » و « مقامات کویتی تحت هیچ شرایطی حاضر به دادن اجازه ورود به خمینی نخواهند بود . » طبقه گزارش ارتشبد قره‌باغی وزیر کشور وقت یکی از عوامل تصمیم دولت کویت ، فشار دولت انگلیس بوده است . سفیر انگلیس در ملاقاتی به قره‌باغی گفته است که : « به طوری که ملاحظه کردید وقتی [آیت‌الله] خمینی خواست از عراق به کشور کویت برود ، چون کشور کویت از کشورهای دوست نزدیک انگلستان است ، برای این که [آیت‌الله ] خمینی در همسایگی ایران نتواند علیه دولت ایران تحرکات بکند از دولت دوستمان کویت خواستیم که اجازه‌ی ورود به خمینی را ندهد . »
کاروان امام خمینی به سوی مرز کویت در حرکت بود ، در نزدیکی بصره با پیشنهاد امام ، کاروان برای صبحانه متوقف شد ، پتویی در صحرای کویری پهن شد و بساط صبحانه چیده شد ، نان بود و پنیر و چند فلاسک چای . یک اتومبیل دیگری از طرف آیت‌الله مهری هم رسید و امام و احمد آقا به آن اتومبیل منتقل شدند . ظهر به مرز صفوان ( گمرک ایران ) رسیدند ، نماز جماعت به امامت امام برقرار شد و کارهای اداری خروج تمام شد ، بدرقه کنندگان با اشک و آه ، با امام خداحافظی کردند . امام خمینی آخرین نصیحت را فرمودند : « عزیزانم ، نگران نباشید ، من به خاطر انجام وظیفه از نجف می‌روم ، شما هم مشغول انجام وظیفه باشید . من از طرف دولت عراق مخیر شدم بین این که در نجف بمانم و به درس و بحث مشغول باشم و کار سیاسی نکنم یا از نجف اشرف بروم و کار سیاسی بکنم . من شق دوم را انتخاب کردم ، از نجف می‌روم برای فعالیت سیاسی و انجام وظیفه ، برای این که فریاد مظلومیت ملت را ، ملتی که همه چیزش را حتی فرزندانشان را در راه اسلام داده است به دنیا برسانم ، شما هم وظیفه‌ی خودتان را انجام بدهید و نگران نباشید هر جا مستقر شدیم شما هم می‌آیید . »
بدرقه کنندگان به سوی نجف حرکت کردند و امام خمینی و همراهان ، حاج احمدآقا ، فردوسی پور ، املایی ، سیداحمد مهری و یک کویتی و دکتر ابراهیم یزدی – که برای گرفتن پیام برای دانشجویان آمریکایی آمده بود و لحظه‌ای حرکت به کاروان پیوسته بود – با دو اتومبیل به سوی ( عبدلی ) گمرک کویت حرکت کردند . آقای مهری گذرنامه را برد و کارهای اداری آن را تمام کرد و ظاهرا مسئولین مرزی کویتی از روی اسم و مدارک ، امام خمینی از نشناختند . امام برای تجدید وضو پیاده شد و مأموران کویتی وی را شناختند و امام و همراهان را به سالن تشریفات راهنمایی کردند . مأموران آقای مهری را خواستند و وی را توبیخ کردند که چرا به آنها نگفته است این مسافر آیت‌الله خمینی است . در نهایت مأموران به امام گفتند : از پذیرفتن شما معذوریم . امام فرمودید : ما از همین جا به فرودگاه کویت می‌رویم و از فرودگاه می‌رویم سوریه . بعد از چندی مجددا پاسخ آوردند که اجازه‌ی این کار را هم نداریم . کاروان مجددا به صفوان برگشت . مأموران عراق ، امام خمینی را نگه داشتند تا از قصد او مطلع شوند و امام هم یکسره پاسخ می‌دادند هنوز تصمیم نگرفته‌ام . امام خسته شدند و عبا را سرکشیدند و روی نیمکتی دراز کشیدند . از خواب بلند شدند ، وقتی نگرانی را در چهره‌ی حاج احمد آقا دیدند ، فرمودند : « چرا ناراحتی ؟ چرا فکر می‌کنی ؟ ما اگر منزل خودمان بودیم الان این را نداشتیم ( با انگشت اشاره به کولر گازی کردند ) ، این خیلی از خانه‌ی ما بهتر است . نباید نگران باشی . » خورشید کم کم در کویر فرو می‌رفت و تاریکی فرا می‌رسید . امام خمینی نماز را به جای آوردند و یک چای با یک بیسکویت خوردند و با این که ناهار نخورده بودند فرمودند این هم شام من . تا ساعت‌ها امام در صفوان معطل کردند . امام عصبانی شد و شروع به اعتراض کرد ، گفتند به زودی دستورالعمل از بغداد خواهد رسید . سرانجام ساعت 11 دو دستگاه اتومبیل آوردند و امام را دعوت کردند که سوار شوند ، امام با عصبانیت فریاد زدند : « من به شما اعتماد ندارم ، به شما اطمینان نمی‌کنم ، چطور به ماشین شما اعتماد کنم ؟ من هرگز سوار این ماشین نمی‌شوم » مأموران عقب عقب رفتند و دور هم جمع شدند و گفتند سیدعصبانی شده ، رئیسشان گفت با مسئولیت من سوار بر اتومبیل خودشان شوند . امام سوار اتومبیل آقای مهری شدند و دو اتومبیل نیروهای امنیت آنها را اسکورت کردند و آقای دکتر یزدی را نیز تا صبح در همان صفوان نگه داشتند. کاروان به بصره بازگشت و شب به هتل شرق‌الاوسط رفتند . هنوز امام خمینی در لابی هتل بودند که رئیس امن العالم بصره از راه رسید و عذرخواهی را شروع کرد و همه چیز را به گردن دولت کویت گذاشت . امام خمینی با عصبانیت فرمودند : « خیر ، تقصیر شما بود . تقصیر کویت نبود ، این تقصیر شماست . من 9 ساعت بدون دلیل و بدون جهت در مرز عراق معطل بودم . شما اگر می‌خواهید بر مردم حکومت کنید باید نظر مردم را جلب کنید ، باید رضایت مردم را جلب کنید و این رفتار و برخورد شما با ما دلیل بر این است که شما نمی‌خواهید حکومت کنید ، شما علاقه ندارید به حکومت خودتان والا این رفتار یک حاکمی که می‌خواهد به حکومت خودش ادامه بدهد نیست . چرا این جور رفتار کردید ؟ چرا ما را معطل کردید ؟ » تلاش رئیس بی فایده بود ، امام هیچ بهانه‌ای را نمی‌پذیرفتند .
همراهان از امام پرسیدند تصمیم چیست ؟ فردا کجا می‌رویم ؟ امام فرمودند : « بعدا تصمیم می‌گیرم ، من نمی‌توانم حالا تصمیم بگیرم . »
وقتی امام خمینی روی نیمکت مرز صفوان و هتل شرق الاوسط با آرامش خوابیده بودند ، وحشت تمام ارکان رژیم شاه را فرا گرفته بود که اگر فردا مردم خبر خروج امام خمینی از عراق را بشنوند چه عکس‌العملی نشان خواهند داد ؟ ساواک مرکز با سرعت بخشنامه‌ای را به ساواک‌های تابعه رمز کرد :
« با توجه به عزیمت خمینی از عراق چون احتمال دارد از طرف عوامل و طرف داران نامبرده حرکات و تشنجاتی در آن منطقه صورت گیرد ، دستور فرمایید ضمن مراقتب‌های همه جانبه در این مورد با همکاری مراجع انتظامی ، لیست مظنونین درجه یک و طرف داران حاد یاد شده سریعا تکمیل تا به محض دستور نسبت به دستگیری آنان اقدام » شود .
هجرت به سوی پاریس – امام خمینی و همراهان در هتل شرق‌الاوسط بصره به استراحت پرداختند . احمد آقا با امام در یک اطاق خوابیدند. صبح زود احمد آقا نزد همراهان آمد و گفت : « فردوسی ! بشارت ، امام از خواب بلند شدند و فرمودند می‌رویم پاریس . » احمد آقا نیز برای امام استدلال کرد ممکن است سوریه نیز مانند کویت عمل کند پس بهتر است جایی برویم که احتیاج به ویزا نداشته باشد . امام خمینی تصمیم به سوی پاریس را از مسائل لطیف انقلاب می‌دانستند ؛ لذا در وصیت‌نامه ی سیاسی شان به این موضوع پرداخته و نوشته‌اند :

« از قرار مذکور بعضی‌ها ادعا کرده‌اند که رفتن من به پاریس به وسیله‌ی آنان بوده . این دروغ است . من پس از برگرداندنم از کویت ، با مشورت احمد ، پاریس را انتخاب نمودم ، زیرا در کشورهای اسلامی احتمال راه ندادن بود ، آنان تحت نفوذ شاه بودند ، ولی پاریس این احتمال نبود . »
امام خمینی به همراهان فرمودند : عازم بغداد می‌شویم . موضوع به مأموران مراقب امام خمینی اعلام شد . مأموران پس از اطلاع به بغداد و موافقت مرکز درخواست بهای پنج بلیط هواپیما کردند . ساعت 5/1 بعدازظهر مأموران عراقی کاروان پنج نفره ، امام خمینی ، سیداحمد ، فردوسی پور ، املایی و یزدی – که ساعت 10 صبح آزاد و به آنها پیوسته بود – را به یک فرودگاه نظامی بردند و آنها را با یک هواپیمای نظامی کوچک روانه‌ی بغداد کردند . در فرودگاه بغداد چند نفر از دوستان که با خبر شده بودند از کاروان استقبال کردند . همراهان امام بلیط پرواز هواپیمای عراقی که فردا ( 14/ 7 / 1357 ) عازم پاریس بود خریداری کردند و به بغداد برای استراحت آمدند و امام خمینی فرمودند : « من امشب باید بروم زیارت کاظمین » گر چه مأمورین عراقی سخت ناراحت شدند ؛ ولی در مقابل تصمیم امام تسلیم شدند . امام وقتی وارد صحن شدند و عراقی‌ها و زایران ایرانی او را شناختند و امام را چون نگین در میان گرفتند . صبح روز 14/7/1357 امام خمینی با چها رنفر از همراهان خود سوار بر هواپیمای غول پیکر جمبوجت عراقی شد . سر میهماندار ، امام خمینی و همراهانش را به طبقه‌ی دوم هواپیما راهنمایی کرد . بلافاصله سه نفر نیروی امنیتی نیز به آنان پیوستند . هواپیما از روی زمین برخاست ، در آن زمان هیچ کس به جز این مسافر کهنسال نمی‌دانست این پرواز آغاز شمارش معکوس سقوط کهنسال‌ترین رژیم شاهنشاهی است .
بعد از چهار ساعت پرواز ، هواپیما در فرودگاه ژنف برای پیاده کردن چند مسافر فرود آمد . باید موضوع سفر امام خمینی را به پاریس به اطلاع هواداران ایشان می‌رساندند . مأموران امنیتی عراقی مانع پیاده شدن بودند. آقای املایی مأمور جلو پله‌ها را بغل کرد و دکتر یزدی با سرعت از پله‌ها پایین رفت و همراه با مسافرین خود را به یک تلفن رساند و خبر ورود امام خمینی به پاریس را به آقای دکتر حسن حبیبی داد و به هواپیما بازگشت . هواپیما بعد از نیم ساعت مجددا به سوی پاریس پرواز کرد . نزدیک ظهر شد سرو غذا شروع شد . غذای امام که ظرف کوچک آبگوشتی بود و از بغداد در یخچال هواپیما نگه‌داری می‌شد ، مهماندار آن را گرم کرد و نزد امام گذاشت . پذیرایی تمام شد . نگرانی بر همراهان امام مستولی شد . موضوع نگرانی را با امام در میان گذاشتند . آقای فردوسی پور عرض کرد : « آقا اگر پاریس نگذاشتند پیاده شویم و نگذاشتند آن جا بمانیم تکلیف چیست ؟ تبسم شیرینی بر لب‌های امام نقش بست و فرمودند : شماها از سفر خسته شده‌اید ؟ شماها که جوانید نباید خسته شوید ، من که خسته نشده‌ام . جای دیگر می‌رویم . فکر کنید کجا برویم بهتر است ؟ جای دیگری از الان در نظر بگیرید که اگر پاریس راه ندادند آن جا برویم . »
یاران امام خمینی در ایران بعد از برگرداندن امام از مرز خبری نداشتند ، همه نگران ، مردم مضطرب ، آیت‌الله بهشتی به عنوان رهبر جامعه روحانیت بیش از دیگران تحت فشار بود ، دائم با نجف ، با شهرهای مرزی و با خارج از کشور در تماس بود تا خبری از امام بگیرد « در اثنای پرواز بود که خبر رسید مقصد امام پاریس است . »
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، هواپیمای حامل امام خمینی ساعت 14/20 به وقت محلی ( 50/16 روز جمعه 14/7/1357 به وقت ایران ) در فرودگاه اورلی پاریس به زمین نشست . چند نفر از دانشجویان و هواداران از امام خمینی استقبال کردند و ایشان را به آپارتمانی که آماده شده بود راهنمایی کردند . دانشجویان بعد از زیارت رهبرشان رفتند . چیزی از شب نگذشته بود که نماینده‌ی کاخ الیزه زنگ آپارتمان را به صدا در آورد و خود را معرفی کرد . وی نزد امام آمد و پیام رئیس جمهور را ابلاغ کرد: « حق ندارید کوچک‌ترین کاری انجام دهید . » این سخن برای حاضرین که می‌پنداشتند فرانسه مهد آزادی است بسیار تعجب برانگیز بود . امام خمینی پاسخ دادند :
« ما فکر می‌کردیم این جا مثل عراق نیست . من هر جا بروم حرفم را می‌زنم . من از فرودگاهی به فرودگاه دیگر و از شهری به شهر دیگر سفر می کنم تا به دنیا اعلام کنم که تمام ظالمان دنیا دستشان را در دست یکدیگر گذاشته‌اند تا مردم جهان صدای ما مظلومان را نشنوند ؛ ولی من صدای مردم دلیر ایران را به دنیا خواهم رساند . من به دنیا خواهم گفت که در ایران چه می‌گذرد . »
با انتشار خبر ورود امام خمینی به پاریس از صبح زود دانشجویان و ایرانیان مقیم پاریس به سوی محل سکونت امام خمینی سرازیر شدند . به گزارش خبرنگار اطلاعات : « امروز 15 مهر ماه جنب و جوش زیادی در محله کشان جنوب پاریس دیده می‌شد . حدود 500 دختر و پسر ایرانی که دختران موهای خود را با روسری پوشانده و با حجاب اسلامی بودند به دنبال آگاهی از ورود حضرت آیت‌الله العظمی خمینی به پاریس در حول و حوش محل اقامت ایشان ، ساختمان شماره 24 خیابان پون رویال گرد آمده تا از نزدیک ایشان را ببینند . گروهی از آنان موفق شدند در اجتماعی که در آپارتمان بسیار کوچکشان تشکیل گردید ، مدتی بیانات ایشان را استماع کنند . اکثر جوانان که ا زمحصلین ایرانی بودند از صبح زود به اشتیاق دیدار آیت‌الله خمینی در محله کشان اجتماع کرده بودند . »
همان روز ( 15 مهر ماه ) پیام امام خمینی خطاب به ملت ایران در پاریس منتشر شد .
این پیام را امام خمینی در آخرین ساعات در بغداد در شرح مهاجرت خود نوشته بودند . امام خمینی در این پیام توضیح دادند که « اکنون که من به ناچار باید ترک جوار مولا امیرالمؤمنین علیه السلام را نمایم و در کشورهای اسلامی ، دست خود را برای خدمت به شما ملت محروم – که مورد هجوم همه‌ی اجانب و وابستگان به آنان هستید – باز نمی‌بینم و از ورود به کویت با داشتن اجازه ممانعت نمودند ، به سوی فرانسه پرواز می‌کنم . پیش من مکان معینی مطرح نیست ، عمل به تکلیف الهی مطرح است ، مصالح عالیه‌ی اسلام و مسلمین مطرح است. ما و شما امروز که نهضت اسلامی بر مرتبه‌ی بسیار حساس رسیده است مسئول هستیم . اسلام از ما انتظار دارد ..... شما مردان و زنان تاریخ باید پایداری در راه کوبیدن ستمکاران و دفاع از حق را به جهانیان و نسل‌های آینده ثابت کنید . » امام خمینی در این پیام با اشاره به درگیری‌های خونین در کرمانشاه و شهرهای کردستان ضمن اظهار تأسف ، اظهار امیدواری کردند که ملت در راه اسلام و مستضعفین قیام کرده است . امام خمینی در پایان افزودند که « وقتی مطالعه‌ی روحیه‌ی مردان و زنان جوان از دست داده را می‌کنم که شجاعاته در مقابل مصایب ایستادگی کرده و می‌کنند ، برای خود احساس شرمندگی می‌کنم .

پی نوشت:
1 . سید احمد خمینی ، پا به پای آفتاب ، تدوین امیررضا ستوده ، ج 1 ، ص 92 .
2 . صحیفه امام ، ج 3 ، ص 502 .
3 . سید احمد خمینی ، پیشین .
4 . ر . ک اسماعیل فردوسی پور ، همگام با خورشید ، مجتمع فرهنگی و اجتماعی امام خمینی ، فردوس ، 1373 ، صص 385- 380
5 . آرشیو اسناد انقلاب اسلامی ، شماره بازیابی 888 ، ص 17 .
6 . سید احمد خمینی ، پیشین ، ص 92 .
7 . آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، شماره بازیابی 888 ، ص 41 .
8. همان ، ص 44 .
9 . همان ، ص 46 .
10 . همان ، ص 47 .
11. عباس قرهباغی ، اعترافات ژنرال ، ص 32.
12. اسماعیل فردوسی پور ، پیشین ، صص 399-389 .
13. آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، شماره بازیابی 888 ، ص 49 .
14 . اسماعیل فردوسی پور ، پیشین ، ص 23 .
15 . سیداحمد خمینی ، پیشین ، ص 94 .
16 . صحیفه امام ، ج 21 ، ص 452 .
17 . اسماعیل فردوسی پور ، پیشین ، صص 406-399 .
18 . سیداحمد خمینی ، پیشین ، ص 95 .
19 . اسماعیل فردوسی پور ، پیشین ، ص 424.
20 . واحد فرهنگی بنیاد شهید ، او به تنهایی یک امت بود ، تهران ، 1361 ، ج 1 ، ص 230.
21 . اطلاعات ، 15/7/1357 ، ص 4 .
22 . سیداحمد خمینی ، پیشین ، ص 95 .
23 . اطلاعات 16/7/1357 ، ص 4 .
24 . صحیفه امام ، ج 3 ، ص 481 .


بخشی از کتاب :یک‌سال‌ مبارزه‌ برای‌ سرنگونی‌ رژیم‌ شاه (بهمن‌ 1356 تا بهمن‌ 1357)
تالیف:حجت الاسلام حسینیان، ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران

 


  

86/8/10
4:42 ع

  کدام کار فراقانونی است؟

 

 

بخشهایی از اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی که به تازگی انتشار یافته است، با برخی اصول قانون اساسی در تضاد است.

 

به گزارش رجانیوز وی که با با ماهنامه صنعت و توسعه سخن می گفت در پاسخ به سؤالی در رابطه با مشکلات اجرایی پیش روی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 ابراز داشت: متأسفانه مجریان، مصوبات [مجلس] را خیلی جدی نگرفته‌اند و هنوز روحیه اجرایی خاصی برای اجرای این سیاست‌ها وجود ندارد! از همین رو فشار و پیگیری برای به سرانجام رسیدن کار، لازم است.

 

هاشمی رفسنجانی همچنین مدعی شد: همانگونه که شورای نگهبان حق دارد جلوی برخی مصوبات را بگیرد، مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز می‌تواند از تصویب مصوبات مغایر سیاست‌های کلی اصل 44 جلوگیری کند!

 

وی افزود: قانون خصوصی‌سازی که اخیرا براساس سیاست‌های کلی اصل 44 در مجلس به تصویب رسید، در کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد و چند ماده از آن مخالف سیاست‌های کلی تشخیص داده شد.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان ساخت: در همین رابطه با شورای نگهبان مکاتبه شد که این قانون تا زمان ابلاغ ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام نگه داشته شود و سپس مواد مغایر با سیاست‌های کلی اصل 44 برای اصلاح به مجلس ابلاغ شود!

 

این در حالی است که چندی پیش  کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ، نظرات مجمع تشخیص مصلحت را تنها از جایگاه اظهار نظرهای کارشناسی قابل استماع دانسته و افزوده بود : نظرات مجمع در خصوص اصل 44 الزام‌آور نیست و بنابر این تفسیر مجمع نمی‌تواند فراتر از کارشناسی در تصمیمات شورای نگهبان دخالت کند.

 

همچنین رئیس جمهور نیز در نشست رسانه ای چهارشنبه خود با خبرنگاران مرجع اظهار نظر قانونی درباره لایحه اصل 44 که به تصویب نمایندگان رسیده را شورای نگهبان دانست و نظرات مجمع را تنها کارشناسی و بدون الزام قانونی دانست.

 

گفتنی است طبق نص صریح و در جای جای قانون اساسی جمهوری اسلامی وظیفه تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای محترم نگهبان گذاشته شده است:

 

اصل ۴

 

کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر بر عهده فقهاء شورای نگهبان است.

 

اصل ۷۲

 

مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این امر به ترتیبی که در اصل نود و ششم آمده بر عهده شورای نگهبان است.

 

اصل 85

 

...مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد، تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است.

 

اصل ۹۶


تشخیص عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با احکام اسلام با اکثریت فقهای شورای نگهبان و تشخیص عدم تعارض آنها با قانون اساسی بر عهده اکثریت همه اعضای شورای نگهبان است.

 

اصل ۹۸

 

تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم آنان انجام می‌شود.

 

اظهارات تازه ای از این دست در حالی گفته می شود که تشکیل جلسه مجمع تشخیص مصلحت طبق اصل 112 قانون اساسی برای مشاوره به رهبری و یا مواردی مجاز شمرده شده که شورای محترم نگهبان قانون اساسی مصوبه مجلس شورای اسلامی را خلاف موازین شرع و یا قانون اساسی بداند و با این حال مجلس نظر شورای نگهبان را تامین نکند. 

 

جالب اینجاست که هاشمی رفسنجانی در همین گفت و گو حضور گسترده مردم را منوط به برگزاری انتخابات آزاد، سالم و بدون دخالت های فراقانونی! دانسته است.

 

و اکنون این سوال بزرگ مطرح است آیا مکاتبه مجمع تشخیص مصلحت با شورای نگهبان مبنی بر نگه داشتن لایحه مصوب مجلس تا زمان ابلاغ ایرادات مجمع تشخیص مصلحت بر این لایحه فراقانونی نیست؟


  

86/8/10
4:41 ع

راه‌اندازی سایت اطلاع رسانی خدمات دولتی

 

 

امیرمنصور برقعی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور در بخشنامه‌ای خطاب به تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها ، موسسات، شرکت‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی ضمن اعلام خبر راه ‌ندازی آزمایشی «درگاه اطلاع رسانی خدمات دولتی » ، خاطرنشان کرد: برای دستیابی آسان و سریع عموم مردم به اطلاعات و خدمات دستگاه‌های اجرایی و راستای سیاست‌های چهارگانه دولت نهم، بویژه خدمت به بندگان خدا و عدالت‌گستری در زمینه دسترسی به اطلاعات دولتی و عمومی، همچنین تحقق اهداف تبصره (13) قانون بودجه مبنی بر کاهش ترددهای درون شهری ، فاز اول طرح ملی «درگاه خدمات دولتی» با عنوان «پورتال مردم» که گامی اساسی برای تحقق دولت الکترونیک است در حد «درگاه اطلاع رسانی خدمات دولتی » به مرحله راه اندازی آزمایشی رسیده است.

 

اطلاعات موجود درنشانی www.iranmardom.ir که به عنوان نشانی این درگاه اعلام شده، به این شرح است: نام دستگاه ارائه دهنده خدمت، شرح وتعریف مختصر در راستای معرفی خدمت، ارتباط دستگاه ارائه دهنده خدمت با سایر دستگاه‌ها در راستای انجام خدمت، قوانین و مقررات مربوط به ارائه خدمت، مدت زمان لازم برای انجام خدمت توسط دستگاه، هزینه‌های مربوط به انجام خدمت و چگونگی پرداخت آن توسط خدمت گیرنده،‌ فرم‌های مورد نیاز برای انجام خدمت، مدارک لازم برای دریافت خدمت و آدرس و نحوه دسترسی مردم برای دریافت خدمت.

 

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور در بخشنامه خود همچنین یک دستورالعمل هفت ماده‌ای را به منظور راه‌اندازی نهایی این جایگاه اینترنتی برای مسوولان دستگاه‌های اجرایی صادر کرد. بر اساس این دستورالعمل، تمام دستگاه‌های اجرایی مکلفند نماینده تام الاختیار خود را به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور معرفی کنند و این معاونت باید کلمه کاربری و رمز عبور به سیستم را دراختیار نمایندگان دستگاه‌ها قرار دهد و نیز آموزش لازم برای ورود و ویرایش اطلاعات در سیستم را به آنان ارائه کند.

 

دستگاه‌های اجرایی همچنین مکلفند در هر ماه دست‌کم اطلاعات سه خدمت از خدمات خود را در جایگاه اینترنتی «پورتال مردم» قرار دهند و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور نیز باید هرماه گزارش پیشرفت طرح و میزان همکاری دستگاه‌های اجرایی را در زمینه به روزرسانی و تکمیل پورتال مذکور جمع‌آوری و جمع‌بندی کند و به صورت سه ماهه به شورای عالی اداری و شخص رییس‌جمهور ارائه نماید.

 

طبق مصوبه شورای عالی اداری ، مسوولیت پورتال استانی در استان‌ها با استاندار و وظیفه ورود اطلاعات و به روزرسانی آن برعهده دستگاه‌های استانی است.

 

دستگاه‌های اجرایی پس از اعلام معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور، نسبت به تشویق افرادی که در زمینه تکمیل و به روزرسانی پورتال مردم همکاری مناسب داشته‌اند و نیز مسوولان و کارکنان و دست اندرکاران روان‌سازی خدمات دستگاه‌های دولتی به مردم و فراهم ساختن بستر ارائه خدمات غیرحضوری به آنان، در قالب دستورالعمل‌های مربوط اقدام خواهند کرد.

100درصد مصوبات خراسان جنوبی اجرایی شد

 

اعلام آمادگی رییس‌جمهور برای مناظره با هاشمی و خاتمی

 

گفتگو با یک عضوکمیسیون امنیت ملی درباره رفتار هتاکانه اعلمی:غیرقابل کنترل!

 

نتیجه جلسه شب گذشته آقای پورمحمدی و قالیباف:

 آرم‌های طرح ترافیک سال 85، تنها تا 15 آبان ماه اعتبار داشته و پس از این، خودروها تنها با آرم جدید طرح ترافیک، حق ورود به محدوده طرح را داشته باشند، لذا با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد. نرخ آرم‌های طرح ترافیک 86 – 87 هم تغییراتی داشته.

احضاریه قوه قضائیه برای رئیس تحقیق و تفحص از این قوه!

علی عسگری نماینده مردم مشهد و نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با انتقاد از قرائت نشدن گزارش تحقق و تفحص از قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه برای حسن کامران رئیس این هیئت احضاریه فرستاده است.

اعتراض‌های داخلی در عربستان به دست‌دادن ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی با الیزابت دوم، ملکه انگلیس، بالا گرفته است

                  

ملکه انگلیس با تقدیر از نقش عربستان سعودی در برقراری صلح بین اسرائیل با کشورهای عربی، حضور ملک عبدالله در لندن را مغتنم دانسته است پیش از این برخی اسلام‌گرایان منطقه، با طرح موضوع اعطای نشان شوالیه به سلمان رشدی، نویسنده مرتد انگلیسی از سوی الیزابت دوم، خواستار لغو دیدار ملک عبدالله با وی شده بودند.

انتشار یک فصلنامه تخصصی در افشای بهاییت


  

86/8/9
8:21 ع

میرزایی: موسوی‌خوئینی‌ها پاسخگوی تأیید صلاحیت مشکوک بنی‌صدر باشد

 

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به مناسبت بزرگداشت 13 آبان، با حضور در نشست خبری، دیدگاه‌ها و مواضع خود را تبیین کردند.

 

به گزارش فارس، در نشست خبری تشکل‌های دانشجویی به مناسبت 13 آبان که در محل «شبکه خبر دانشجو» برگزار شد، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی مختلف به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

 

نماینده بسیج دانشجویی در این نشست تأکید کرد: اسناد به دست آمده از سفارت آمریکا به طور گزینشی افشا شده است

 

مهدی میرزایی، نماینده بسیج دانشجویی، اظهار داشت: یکی از نگرانی‌های عمده آْمریکائیها در این جریان این بود که یک سری از طرح‌های استراتژیک این کشور در جریان 13 آبان برملا شد که این علاوه بر مشخص شدن چهره‌های همکاری کننده با این کشور در درون ایران بود.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه برای برخی از حاضران در جریان 13 آبان، یک رانت اطلاعاتی به وجود آمد، اظهار داشت: آقای موسوی خوئینی‌ها* در ماجرای 13 آبان تقریباً نقش رهبری دانشجویان را بر عهده داشتند و ایشان در انتخابات دور اول ریاست جمهوری که از طرف امام خمینی(ره) نماینده ایشان در نظارت بر انتخابات شدند، بنی‌صدر را با وجود اسناد مشکوکی که در این واقعه به دست آمده بود، تائید صلاحیت کردند و ما از آقای موسوی خوئینی‌ها درخواست داریم که در خصوص این موضوع پاسخگو باشند.

 

میرزایی افزود: بحث ما این است که متاسفانه اسناد به دست آمده از از لانه جاسوسی آمریکا، به صورت گزینشی افشا شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه امام در آن روزها با شرط برآورده شدن خواسته‌های ایران، خواستار اتمام هرچه زودتر این ماجرا بودند، ابراز داشت: مجلس شورای اسلامی که در آن زمان، بهزاد نبوی یکی از سردمداران آن بود تعلل کرد و موجب شد این ماجرا 2 ماه بیشتر به طول بینجامد و ما از ایشان نیز خواستاریم که پاسخگوی این حرکت باشند.

 

میرزایی در ادامه سخنان خود 13 آبان را بزرگترین اقدام جنبش دانشجویی در تاریخ ایران دانست و اظهار داشت: نقطه قوت این ماجرا، فتح سفارتخانه یک ابرقدرت جهانی نبود بلکه نقطه قوت آن هوشمندی جنبش دانشجویی بود.

 

نماینده بسیج دانشجویی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص راهکارهای مبارزه جنبش دانشجویی با استکبار جهانی و ایستادگی در مساله هسته‌ای در دوران حاضر، گفت: بازگشت به ادبیات امام خمینی(ره) یکی از راه‌کارهای جنبش دانشجویی در زمینه مبارزه با استکبار در دوران حاضر است.

 

این فعال دانشجویی در پایان گفت: با وجود تعدد تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌های ایران اما در حال حاضر شبکه دانشجویی در ایران در اختیار نداریم و ما همچنین به ایجاد یک شبکه در میان تشکل‌های دانشجویی در جهان اسلام محتاج هستیم.

*آقای موسوی خوئینی ها مدیر مسئول روزنامۀ سلام بود که آن نامۀ کذایی را جهت فشار به مجلس پنجم برای عدم تصویب قانون مطبوعات منتشر کرد و زمینه ساز وقایع 18 تیر سال 78 شد. گفتم که گفته باشم! نگید نگفتی!

 


  

86/8/8
9:51 ع

موج خون در دل لعل (یادداشت روز)

1- حکایت کرده اند که در گرماگرم یکی از جنگ ها، سربازی با سر و روی خاک آلود و در حالی که یک قبضه از تیربارهای دشمن را در دست داشت خود را به فرمانده لشگر رساند و به او خبر داد که این «تیربار» را در جریان یک جنگ سخت و تن به تن از دشمن به غنیمت گرفته است. فرمانده لشگر که از شجاعت و جسارت سرباز در پوست نمی گنجید به نشانه قدردانی از این سرباز فداکار او را سه روز به مرخصی فرستاد. یک ماه بعد، همان سرباز فداکار! با یک قبضه تیربار دیگر به فرمانده مراجعه کرد و چند روزی مرخصی تشویقی گرفت و این ماجرا چند بار تکرار شد. سرانجام، فرمانده لشگر از سرباز شجاع خواست تاکتیک مورد استفاده خود را برای سایر نظامیان بازگو کند تا آنها نیز با استفاده از این تاکتیک ویژه! دمار از روزگار دشمن برآورند و سرباز شجاع! در توضیح تاکتیک خود گفت «جناب فرمانده! در اردوگاه دشمن یک نظامی کودن! وجود دارد که هر از چندگاه یک تیربار به من می دهد» فرمانده با تعجب پرسید؛ «در مقابل این تیربار، از تو چه می خواهد؟» و سرباز جواب داد «هیچی قربان! چیز قابل داری! نمی خواهد، فقط هر دفعه یکی از تانک های لشگر خودمان و چند ورق کاغذ را که گمان می کنم، نقشه عملیات جنگی خودمان است به او می دهم»!... در ادامه این حکایت آمده است آن سرباز شجاع! و زرنگ! که دیگر در آن لشگر نیست، هنوز هم از تاکتیک کذایی خود با افتخار! یاد می کند و معتقد است اگر چند سال - مثلاً 4 سال- دیگر بر سر کار بود، با تاکتیک هنرمندانه! خود دمار از روزگار دشمن برآورده و بساط جنگ را برچیده بود!... و البته، عده ای نیز به افتخار او کف می زنند و سوت می کشند و...
2- روز جمعه- 4 آبان ماه- حزب مشارکت دهمین کنگره خود را همزمان با دهمین سالگرد تاسیس این حزب و با حضور آقای سیدمحمد خاتمی و تنی چند از اعضای مرکزیت احزاب و گروه های مدعی اصلاحات از جمله اعضای نهضت آزادی، سازمان مجاهدین انقلاب، حزب کارگزاران و... برگزار کرد.
در این مراسم، دبیرکل حزب مشارکت طی سخنانی به تشریح مواضع حزب متبوع خود پرداخت که هرچند نکته تازه ای در آن نبود، اما سخنان ایشان و برخی دیگر از سخنرانان علیه سیاست خارجی دولت نهم به تحلیل های همیشگی پستونشینان چشم بسته شبیه بود و آنجا که از سیاست خارجی دولت آقای خاتمی تجلیل و تقدیر می کرد، ماجرای آن سرباز کذایی را به خاطر می آورد که خنده دار بودن تحلیل ایشان، راه را بر ابراز تاسف می بست.
دبیرکل حزب مشارکت که برای اعتراض به سیاست خارجی دولت نهم هیچ دلیل و سندی در چنته نداشت به این جمله بسنده کرد که «چه کسی می تواند مدعی توفیق سیاست خارجی دولت نهم باشد»؟! دبیرکل حزب مشارکت با چشم بستن عمدی بر نمایش اقتدار ایران اسلامی در عرصه بین المللی که جهان اسلام و ملت های محروم از سر شوق و دشمنان از سر ناچاری به آن اعتراف دارند، این سؤال را بی پاسخ گذاشت که «چه کسی می تواند توفیق و درخشش سیاست خارجی دولت نهم را انکار کند»؟ کاش مشارکتی ها و سایر احزاب و گروه های مدعی اصلاحات که در مراسم آن روز حضور داشتند به جای تاخت وتاز در میدان بی رقیب و سخنرانی های تکراری و یک طرفه، برای اثبات نظر خود در نفی سیاست خارجی دولت نهم و تقدیر از دیپلماسی خارجی دولت اصلاحات، دلیل و سند و شاهد و قرینه ای ارائه می دادند و به روش «خود گویم و خود خندم، خود مرد هنرمندم!» بسنده نمی کردند. مثلا با ذکر چند نمونه، توضیح می دادند که دولت اصلاحات غیر از وادادگی و انفعال در برابر زورگویی ها و اقدامات خصمانه آمریکا و متحدانش چه هنر دیگری از خود نشان داده است؟!... انتظار زیادی است؟ نیست! پس چرا لب فروبسته و نمی فرمائید که هنرتان چه بوده و چیست؟!
3- آیا شما نبودید که در اوج فشار آمریکا و متحدانش برای وادار کردن ایران به پذیرش پروتکل الحاقی، طرح سه فوریتی - دوباره بخوانید، طرح سه فوریتی!- تهیه کرده بودید تا ایران اسلامی را ملزم به پذیرش بی قید و شرط پروتکل الحاقی کند؟ آیا شما نبودید که در همان روزها از تریبون مجلس ششم با آمریکا و اسرائیل همزبان شده و در مقابل حیرت توأم با خشم مردم اعلام کردید که ایران در فعالیت هسته ای 19ساله خود به غرب و آژانس دروغ گفته است؟!
از طرح گفت وگوی تمدن های آقای خاتمی با افتخار یاد می کنید و اولاً؛ توضیح نمی دهید که تهیه کننده اصلی این طرح آقای داریوش شایگان- عضو دفتر فرح پهلوی- بوده است و طرح مزبور را در دوران طاغوت و از سوی بنیاد فرح پهلوی ارائه کرده بود... یادتان که هست؟! بعید است فراموش کرده باشید! و ثانیاً این طرح چه خاصیتی داشت؟ البته مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2001 به اتفاق آراء این طرح را تصویب کرد و معلوم بود که تصویب می کند، زیرا هیچ کشوری حاضر نیست در ظاهر و به طور علنی جنگ تمدن ها را بر گفت وگوی تمدن ها ترجیح بدهد، اما نتیجه چه بود؟ در همان سال 2001، جرج بوش ایران را یکی از سه کشور «محور شرارت»! نامید و آقای خاتمی در اولین مصاحبه خود با
CNNاز «شهید آبراهام لینکلن»!! تجلیل کرد. در همان سال بوش به افغانستان حمله کرد و مدعیان اصلاحات از ضرورت همکاری با طالبان سخن گفتند - همان طالبان که آنهمه علیه آن داد سخن می دادید- و... راستی مگر شما نبودید که در مطبوعات وابسته به خود با افتخار می نوشتید «مبارزه با اسرائیل مبنای فقهی ندارد»! و تاکید می کردید که ایران باید از سازش ساف با اسرائیل سرمشق بگیرد! و از اسرائیل به عنوان یک کشور دموکراتیک که حقوق همه مسلمانان در آن رعایت می شود یاد می کردید! و... آیا شما نبودید که شهادت طلبی رزمندگان اسلام- یعنی آنان که نفس کشیدن خود را مدیون آنها هستید- را خشونت گرایی می نامیدید؟ و می نوشتید «جامعه ولایی، انحصارگر و مستبد است و ارزشی برای توده ها ندارد»! و «ولایت فقیه یعنی حکومت توتالیتر و ضد مردمی»! و «نظام اسلامی با اصلاحات و مدرنیته منافات دارد»! و «همجنس بازی نباید ممنوع باشد»! و می نوشتید «هیئت های مذهبی منشأ خشونت اند و بسیجی ها اعضای تشکیل دهنده این هسته ها می باشند»! و «حجاب و حیای زنان نماد عقب افتادگی است»! و «رزمندگان جبهه ها از عوامل اصلی خشونت در ایران هستند»! و... شرح مفصل این ماجرا به درازا می کشد و چیزی که «عیان است» را «حاجت به بیان» نیست و نکته درخور توجه آن که بسیاری از اظهارات یاد شده از جانب کسانی مطرح شده است که روز جمعه در کنگره حزب مشارکت حضور فعال داشته اند.
4- با توجه به مواضع و عملکرد 8ساله مدعیان اصلاحات که آنچه به آن اشاره شد فقط مشتی از خروارها و اندکی از بسیارهاست و تمامی آنها مستند و موجود است، باید از آقایان پرسید، مگر آمریکا و اسرائیل از طرفداران خود چه می خواستند که شما آنگونه نبودید؟ و آیا دشمنان تابلودار مردم ایران از دولتمردان اصلاحات، نمایندگان مدعی اصلاحات و مطبوعات وابسته به این مدعیان، غیر از نفی حاکمیت اسلام، نامشروع دانستن جمهوری اسلامی ایران، مقابله با باورهای دینی، حمایت از اسرائیل، دفاع از آمریکا، ترویج فساد و فحشاء، تسلیم در برابر نظام سلطه جهانی و... چیز دیگری می خواستند؟ بنابراین آیا شرم آور نیست که «باد» در گلو می اندازید و از سیاست خارجی دولت اصلاحات و بینش و منش داخلی آن تجلیل می کنید؟!
5- و اما در این سو باید پرسید به کدام بخش از سیاست خارجی دولت نهم اعتراض دارید؟ تاکید بر ارزش های انقلاب! ایستادگی در برابر زورگویی آمریکا و متحدانش؟ دفاع از عزت و حرمت ملت ایران؟ اصرار بر حفظ دستاوردهای علمی و فنی فرزندان این مرز و بوم؟ نمایش چهره ای مقتدر از ایران اسلامی؟ شکستن شاخ آمریکا و اسرائیل؟ جلوگیری از غارت منابع طبیعی و ثروت عمومی از طریق زد و بند با شرکت های خارجی؟ حمایت از ملت های محروم و مظلوم جهان به جای تلاش برای بازسازی مجسمه بودا ؟! تجلیل از مبارزان آمریکای لاتین به جای تقدیر از شهید آبراهام لینکلن؟! و...
و بالاخره، دفاع شما از سیاست خارجی دولت اصلاحات- که هیچ دلیلی برای آن ارائه نمی کنید- و حمله شما به سیاست خارجی دولت نهم- که حمله به عزت و اقتدار مردم ایران است- یادآور این بیت از خواجه شیراز است؛ آنجا که می سراید؛
جای آن است که خون موج زند در دل لعل
زین تغابن که خزف می شکند بازارش
حسین شریعتمداری

  

پیام رسان

+ لینک دانلود جزوه استقامت در منطقه ممنوعه

+ ویل راجر فرمانده ناو ونیسنس هواپیمای مسافربری ما رو ساقط کرد و از شیاطین متحده مدال گرفت، اصغرآقا شما کدوم ایرباس رو زدی که لیاقت جایزه گرفتن از دست شیطان را پیدا کردی؟!

+ ویل راجر فرمانده ناو ونیسنس هواپیمای مسافربری ما رو ساقط کرد و از شیاطین متحده مدال گرفت، اصغرآقا شما کدوم ایرباس رو زدی که لیاقت جایزه گرفتن از دست شیطان را پیدا کردی؟!

+ تبلیغ بورس بعد از اشغال وال استریت!

+ فدایی سید علی با نمایش چند فیلم و عکس از یوم الله 9 دی 1388 به روز شد..... منت می گذارید تشریف بیاورید به سنگر ما......

+ 30 فروردین سالروز ولادت امام خامنه ای روحی فداه بر عاشقان ولایت مبارک باد

مشخصات مدیر وبلاگ
 
مهدی[112]
 

سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ خامنه ای حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُــمْ خامنه ای


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 

javahermarket

لوگوی دوستان
 
دوستان
 
بازتاب بُرنا وبلاگ گروهی فصل انتظار مبادا روی لاله ها پا گذاریم سجاده ای پر از یاس یا اباصالح المهدی (عج) .:: در کوی بی نشان ها ::. دنیای جوانی سکوت ابدی ارزش خبر ... حبل المتین ... نمازخانه بوستان بهاره PARANDEYE 3 PA عروج شهرستان بجنورد عشق الهی حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد کـــــلام نـــو شلمچه وبلاگ گروهی موج .: شهر عشق :. نسیم قدسیان رهسپاریم با ولایت تا شهادت مهربان رنگارنگه گل نرگس...مهدی فاطمه ما و دلاوران کانون فرهنگی هنری مسجد ولی عصر (عج) کنگان پرتو پاسبان*حرم دل *شده ام شب همه شب السلام علیک یا علی بن موسی الرضا هیئت متوسلین به حضرت قاسم بن الحسن علیهما السلام ساحل نشین اشک عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر) عطش گروه اینترنتی جرقه داتکو نهِ/ دی/ هشتاد و هشت فرهنگ ولایی مهدویت @@@ استشهادی @@@ یاامام حسن مجتبی (ع)ادرکنی هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره) زندگی گروه فرهنگی سردار خیبر دل نوشته های هدهد سرگشته سیرت بسوی ظهور ... زورخانه باباعلی از فرش تا عرش نصیحت به مسئولین جامعه اسلامی پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان حب الحسین اجننی mansour13 فقط من برای تو وبلاگ رسمی دوستداران و منتقدان دکتراحمدی نژاد یا زهرا(س) گل پیچک شیعه مذهب برتر Shia is super relegion پایگاه اطلاع رسانی قاین نیوز دهاتی دکتر علی حاجی ستوده نای نیستان شمیم عاشق امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف حزب الله هم الغالبون مجمع عاشقان ثامن الائمه (ع) منتظر عشق طلاست السلام علیک یا صاحب الزمان کانون فرهنگی دستگردانیهای مقیم یزد صفاسیتی یاران ناب معجزه هزاره سوم بصیرت قاضی مالخر زمزمه های عطار برای حقیقت جویان اتحاد ملی - انسجام اسلامی ولایت مشاوره و مقالات روانشناسی اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار عاشقان علی و فاطمه « یا مهدی ادرکنی » فوتوبلاگ وصال شهدای غریب کجایند مردان بی ادعا؟ حسین جان (این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست) نـــــــــــــــــــــــــــــور خــــــــــــــــــــــــــــدا مائدة من السماء زیر آسمان خدا گفتمان مذهبی آموزش های مخصوص نظامی - نیروهای ویژه نور المهدی (عج) شهرستان ماهشهر یوسف گام آخر... درد و دل یک قدم تا پشت خاکریز یعسوب جلوه گاه دنیای آبی شیعیان اهل سنت واقعی وبلاگ خبری هیات چهارده معصوم(ع) بوئین زهرا هیئت مجازی علی جان آژیر قرمز مولای غریب ازدواج موقت وچالش ها دشت جنون نازنین فاطمه عاشقان شهادت در خط ولایت نسیم جبهه یا مهدی (عج) یه فلش کار بسیجی سایت خبری تحلیلی شیعه نیوز رنگارنگه 2 سخنان مهجور حضرت روح الله بــــــــــــــــــــــــــــاران مسیح المسایح پیام مشاور حاج منصور ارضی وبلاگهای موهن را متوقف کنید .::خادم الشهداء::. هیئت یا عباس (ع) عشاق المهدی(عج) هر که دارد هوس کرببلا بسم الله پایگاه وبلاگ نویسان حامی مقاومت اسلامی مروارید شهید حجت الاسلام والمسلمین ردانی پور خاکریز سبز السلام علیک یا اباالفضل العباس (ع) .::خاتم النبیین::. حوزه مقاومت بسیج هفت امام موسی کاظم علیه السلا جنـبش پیامـکی احـمدی نـژاد گفتمان آزاد حقیقت نیوز نغمه اذان صبح دولت عشق محب مهدی (عج) اصلاح الگوی مصرف صبح بیداری مردان بی ادعا هیئت مذهبی دانشجوئی ثامن الائمه (ع) وبلاگ شخصی دکتر کوچک زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلام حزب فقط حزب علی... رهبر فقط سید علی خفن سرا ضد سبز یادداشتهای بی تکلف جزوات کارشناسی ارش شجره طیبه دین و زندگی سیستم عامل، طراحی گرافیک و برنامه نویسی خراباتی 15 یک دست لباس خاکی نینوا نرم افزار ایثار حامیان استاد رائفی پور و استاد عباسی و کریمی
موسیقی


ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ